French Language education and French immersion are not the same

French Language education and French immersion are not the same

French-language Schools

Students who attend a French-language school are taught in French, their primary language.

Francophone schools are completely French. French is the language of instruction and communication in the school and with community partners. Additionally, French-language schools enhance students’ cultural identity through the integration of cultural activities in the curriculum as well as in extra-curricular activities. French resources, posters, signage and morning announcements contribute to the creation of a completely French-speaking environment and experience.

French Immersion Programs

Students in French immersion programs are, in fact, English-language students. They are taught French as a second language within an English-language school.

French immersion programs take place in English-language schools where the signage, assemblies and general atmosphere is English. French immersion programs provide students with the skills they need to communicate in a second language. Because French immersion students are surrounded by English students, it is naturally much harder for them to partake in the Francophone culture.

Autres nouvelles

Des finissants exceptionnels remportent la bourse Vision du CSC Nouvelon

Le 2 juillet 2025

Le Conseil scolaire catholique Nouvelon remet annuellement la bourse « Vision» à des finissants qui se démarquent et obtiennent leur Diplôme d’études secondaires de l’Ontario. D’une valeur de 500 $, cette distinction est remise à deux finissants de chaque école secondaire ainsi qu’à un diplômé du Carrefour Options+. Choisis par la direction de leur école, les récipiendaires incarnent la vision du CSC Nouvelon : « Des élèves fièrement francophones et catholiques outillés pour l’avenir par un personnel innovant et épanoui ».

Trois jeunes entrepreneurs du CSC Nouvelon obtiennent du financement pour leur entreprise

Le 30 juin 2025

Trois élèves du CSC Nouvelon se démarquent par leur passion dans le monde des affaires. Nathan Chintu, élève de la 10e année à l’école secondaire Notre-Dame-du-Sault (Sault-Ste-Marie), Aiden-Nicholas Fillator, élève de la 11e année à l’école secondaire catholique l’Horizon (Val Caron) et Maksim Venne, élève de la 12e année au Collège Notre-Dame (Sudbury) ont chacun reçu la somme de 2 500 $ pour leur participation au concours entrepreneurial « Lance-nous ton pitch! ».

La traduction est produite par un service externe. Le Conseil scolaire n’est pas responsable de la précision de la traduction.